Firka a gazdasági elképzeléseimről

Közgazdaságtan mindenkinek, és nem mindig a mainstream fajtából. Akinek véleménye van, és szeretné, hogy megvitassuk, a "nemzetgazdasag @ gmail . com" címre küldhet levelet. Fontosnak találom, hogy visszataláljunk a társadalomtudományokhoz, mert a közgáz ennek a fának egy ága. Az egyének viselkedése befolyásol mindent.

Osztás

Share |

Friss topikok

  • Sztifler: @Sztifler: egyébként, jó példa most erre a jelenlegi állapot. felpörgetné a gazdaságot, ha gyengül... (2010.06.13. 20:14) Mentsük meg a devizahiteleseket? Vagy a gazdaságot?
  • CICMÓK: Remek összefoglalás. Remélem olyanok is olvassák akik tanulhatnak belőle. Várom a folytatást. (2010.05.16. 10:40) Olajcégek (2)
  • Sztifler: www.portfolio.hu/cikkek.tdp?h=2&k=4&i=133096 (2010.05.14. 10:44) Ments meg minket, "euró"!
  • mig8 (törölt): @NRG8: A benzin árának csökkentése nem okoz feltétlenül pazarlást. Mert hogyan is pazarolhatnál... (2010.05.05. 00:25) Gáz van a benzinpiacon - Vélemény
  • Sztifler: Köszönjük az írást! Nekem nagyon tetszett, és sok dolgot megtudtam belőle. (2010.04.28. 09:54) Olajcégek (1)

Linkblog

Oszkó Péter válasza a kritikámra

2010.03.05. 20:57 Sztifler

„Elöljáróban mindenki védelmében el kell mondanom, hogy egy ilyen cikk a Wall Street Journal hasábjain úgy születik, hogy én mondjuk kínszenvedések árán valahogy belesűritem 2000 szóba, amit gazdaságpolitikáról el szeretnék mondani, ezt aztán a szerkesztők még meghúzzák 1000 szavas terjedelem alá, azaz az eredeti írásból már eleve leginkább csak a tömör állítások maradnak meg, s ebből csinál az MTI, és arra hivatkozva a portfolio egy három bekezdéses hírt. Egy ilyen rövidítésen nyilván lehet fogást találni.

Ami egyébként Keynest illeti, nem szeretném hosszan idézni mindazokat, akik már jóval előttem hosszan kritizálták az állításait, vegyünk inkább egy egyszerű példát arról, hogy mi lehet a hátulütője az elméletének. Keynes kétségtelenül nem (vagy nem csak) fogyasztás finanszírozásával javasolt válságot kezelni, azaz nem éppen a 13. havi nyugdíj kifizetésében látta az üdvözítő megoldást, hanem az államot, mint akár hitelforrásokat is felhasználó megrendelőt tartotta a válságkezelés szükséges részének, de lényegében bármilyen struktúrában. Egy szélsőséges példájában azt jelzi, hogy már az is elfogadható megoldás, ha az állam arra alkalmaz munkaerőt, hogy üres konzervdobozokat egyszer elásson, majd kiasson, és újra és újra ezt tegye.
Szemben ezzel úgy gondolom, hogy nem csak a fenntarthatatlan fogyasztási viszonyok hitelből finanszírozása a hiba, hanem a piacképtelen vagy éppen nem az adott piacokat támogató tevékenységek finanszírozása sem vezet sehova. Ez elodázhatja az elkerülhetetlen társadalmi alkalmazkodást, de az később úgy is bekövetkezik, ráadásul jó nagy adag felhalmozott adóssággal megnehezítve.
A konzervkiásók munkájára ugyanis a piac a válság elmúltával sem fog igényt tartani, ahogy pl. arra sem, ha az állam olyan beruházásokat, olyan közmunkát finanszíroz hitelből, amelyek később, a válság elmúltával sem lesznek piacképesek, azaz nem fogják tudni megúszni a piaci alkalmazkodást, miközben megint csak jelentős adósságot kell majd törleszteni utánuk. Csak azért, hogy az alkalmazkodást, a nehéz döntéseket időben el lehessen tolni.
Így válság ide vagy oda, hitelből nem csak 13. havi nyugdíjat felelőtlenség fizetni, de mondjuk például roncsprémiumot is egy olyan országban, ahol a vásárolt autók nagyobb hányada importból származik, vagy olyan beruházást, közmunkát stb., amely soha nem teremt piacképes terméket és foglalkoztatást. Ebben a tekintetben tehát biztos, hogy nem osztom Keynes nézeteit.

Az eredeti cikkben - ahogy itt néhány kommentben is elhangzott - értelemszerűen nem azon országok politikáját kritizáltam, akik fenntartható piaci struktúrákat támogattak meg átmenetileg hitelből, amelyek a válság után ugyanúgy életképesek lehetnek, miközben még kezelhető szinten tartják az államadósságukat. Sőt ezek az országok, különösen, ha éppen Magyarosrzág exportpiacait jelentik, számunkra is fontos, hogy tényleges és fenntartható növekedést támogató gazdaságpolitikát folytassanak. Viszont kétségtelenül kritikával illettem azokat (megemlítve pl. Görögországot, de utalva néhány más országra is), amelyek puszta politikai menekülésként használták a stabilizátorokat, amivel jó nagy adag problémát hagynak a következő generációkra.

Ami pedig Magyarországot illeti, nyilván nem csak matematikai műveletek zajlottak az elmúlt évben. A 2006-os és a 2009-es költségvetési kiigazítás között éppen az volt a jól látható különbség, hogy az előbbi érintetlenül hagyott politikai tabukat (13. havi nyugdíj, bérkiegészítés, általában a jóléti juttatások), és inkább beáldozta a versenyképességet és a potenciális növekedést (társaságokat és a foglalkoztatást terhelő adók emelésével). Ezzel szemben a 2009-es korrekció csupa olyan politikailag életveszélyes döntésből állt, amelyek legfeljebb rövid távon érintik negatívan a lakossági fogyasztást, azonban rögtön kedvező hatást gyakorolnak a fizetési mérlegre, a potenciális növekedésre és a jövőbeni munkakínálatra (pl. a családtámogatás szigorításából vagy a nyugdíjkorhatár emeléséből nem csak kevesebb költségvetési kiadás, de tartósan nagyobb arányú foglalkoztatás is adódik).

A program legjelentősebb elemei egyébként nagyrészt a korábbi Reformszövetség ajánlásain alapultak, tehát az eredmény az ország saját érdeme és nem az IMF-é, aki persze kivesézte és elfogadta az intézkedéseket. A Reformszövetség anyagán dolgozó neves közgazdászok biztos nem vennék jó néven, ha tudnák, hogy puszta könyvelői tevékenységnek minősítették a munkájukat. Azt pedig szerintem érdemes egyszer végigszámolni, hogy az ott meghatározott, tartós gazdaságpolitikát megalapozó intézkedésekből mennyi született meg ténylegesen az elmúlt évben. Szerintem nem kevés.

Abban viszont messzemenően egyetértek, hogy a fiskális politikának korlátozottak az eszközei, a leghatékonyabb intézkedéscsomaggal sem lesz képes azonnali közhangulat javulást, gyerekvállalási hajlandóságot, kiegyensúlyozott társadalmi légkört teremteni. Erre ugyanis legalább akkora hatással bírnak a politikai kommunikáció eszközei, a világos jövőkép, a meghatározó politikai erők közötti egyezség bizonyos mértékű társadalmi minimumokról, értékekről, célkitűzésekről. A létbizonytalanságot nem csak a pénzügyi válság fenyegetésének visszaszorításával kell eloszlatni, hanem ezt támogató programalkotással és kommunikációval egyaránt. Függetlenül előrehozott választásoktól.”

Respect! Emberközelisége meglepően pozitív fényt vetett Önre, a szememben, ha ez számít. Sosem hallottam még így nyilatkozni.

5 komment

Címkék: magyarország társadalom gazdaságpolitika oszkó péter keynes portfolioblogger fiskális poltika

A bejegyzés trackback címe:

https://socialeconomy.blog.hu/api/trackback/id/tr261812466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aszora 2010.03.06. 10:02:19

Az kétségtelen, hogy a helyzet pénzügyi kezelése - a körülményekhez képest - viszonylag jól sikerült, és a kiigazítás szerkezete a legjobb az eddigi nagyobb hazai "csomagok" közül, igaz, hogy a körülmények is mindig mások (ma már pl. nem lehet csak úgy egyszerűen felpörgetni az inflációt, mint Bokrosnál, adót sem lehett tovább emelni, mert azt ugye 2006-ban már jelentősen megemelték :)).

Bölcsnek nevezni talán túlzás azért, mert érzésem szerint nem nagyon volt más választásunk :)

Az végülis szerencse, hogy a főbb exportpiacok nem a restrikciót választották, mondhatjuk, hogy ezúttal a külső környezet is kedvezett a hazai kiigazításhoz.

Keyneshez most nem szólnék hozzá, mert a Pénzügyminisztérium végülis nem a GKM, az nem túnt fel, hogy a Gazdasági Minisztérium érdemben reagált volna a válságra, ami persze rontja az összteljesítményt.

A pénzügyhöz még annyit, hogy igazán bölcsen akkor jártak volna el, ha még legalább 2 területen jelentősen csökkentették volna az állami újraelosztás mértékét.

Az egyik a civil szervezetek támogatása, itt még jó pár mrd Ft feleslegesen kerül elköltésre az államtól függő - nem is igazán civil, csak papíron - szervezeteknél, ehelyett dinamikusan csökkenő állami szerpevállalás mellett növelni lehetne az állampolgári hozzájárulást az 1%-os felajánlás valamilyen szintű növelésével.

Másik terület a vállakozások munkahelyet valójában nem teremtő munkahelyteremtési támogatása, és egyéb "vállalkozásfejlesztési" támogatásának csökkentése, szintén sok mrd Ft, helyette nagyobb mértékű adó- és járulékcsökkentés vélemyényem szerint jobban elpsegíti mind a gazdaság fejlődését, mind pedig csökkenti a mutyi, korrupció lehetőségét, valamint a bürokratikus költségeket mind a két területen.

Mert az hogy emberek érdemi munka helyett pályázatokkkal szaladgálnak, bírálgatnak lehet hogy Keynes számára kedves lenne, engem nem tölt el különösebb örömmel, különösen, ha a korrupcióra, és a jelentős járulékos adminisztrációs költségekre gondolunk.

aum 2010.03.06. 10:02:53

A Bajnai-kormány megtette, amit az adott politikai erőtérben tenni tudott, ennél átfogóbb reformértékű változásokhoz kurzusváltás is kell. Egyéves átmeneti kormány hitelesen aligha beszélhet jövőképről, de azt hiszem a maga háza táján jól teljesített, példát mutatott fegyelmezett fiskális politikából.
Nagyon várom az Orbán-kormány reformjait, nekik ugyanis van jövőképük és lesz hozzá támogatásuk. Az eddigi elképzelések biztatóak, kérdés, hogy lesz-e mersz a megvalósításhoz.
Az egymillió új munkahely reális, ha jól közelítik meg a problémát. Nyilván nem állami konzervdoboz-elásókra van szükség, hanem magas hozzáadott értékkel termelő vállalkozásokra. Én például tipikusan ilyen vállalkozást csinálok illetve szeretnék csinálni, de nem sok esélyt, támogatást lehet találni itthon. Magas kamatok és adók mellett óriási a versenyhátrány.

Sztifler · http://socialeconomy.blog.hu 2010.03.06. 17:35:15

itt ragadnám meg az alkalmat, hogy válaszoljak, röviden, és nem egy újabb poszt keretében.

A Reformszövetség úgy emlékszem, hogy egy középtávú, nem egy évre szóló programot javasolt;

valamint a javaslat kiadása és a valós lépések között eltelt időszak alatt még nagyobb recesszióba került Magyarország.

Éppen ezért „súlyosabb restrikciót” kellett végrehajtani és csak rövidtávú intézkedések történhettek. Mert 2010-ben, vagyis most, válaszsások vannak.

Az alapokat megteremtette a következő kormánynak, de a hosszú távú növekedés kérdésében számomra komoly kérdőjelek vannak.

Politikailag bizony nehéz és kockázatos csomag volt. És világos jövőképet sem kaptak az emberek. - Mindenki tudta, hogy csak 1 évről van szó, ezért nem is kaphattak.

A média, a politikusok kommunikációja és szerepe is meghatározó, hogy milyen az emberek hangulata; de az életminőség, jog- és közbiztonság legalább olyan fontos tényező. Tehát nem csak gazdasági vonzatai vannak a gyermekvállalásnak. Összetett kérdés ez.

Azonban, a tűzoltás sikeres, reméljük nagy törést nem okozott az emberekben. Mert igazán nagy szükség volna lelassítani az elöregedést, ösztönözni a gyermekvállalást.

Aladár69 2010.03.06. 17:35:15

még több ilyen embert a politikába

vakapad 2010.03.07. 21:09:13

Én úgy gondolom, hogy Keynes elmélete (konzervdobozok el-, illetve kiásása melletti érvelés) elsősorban és egyértelműen azon országokra vonatkozik, melyek gyakorlatilag önellátóak, azaz az export-import hányaduk nem jelentős (lásd USA). Ezzel gyakorlatilag többletpénzt juttatnak a gazdaságba (adhatnának egyszerűen pénzt is az ásogatóknak, de az nyilván zavarná az adófizetőket), és ha a lapátosok a fizetésből több hot-dogot vásárolnak, több lesz a hot-dog árus, a kifligyáros és a virsliművek bevétele, akik a többlet egy részét szintén vásárlásra fordítják, és a beleinvesztált pénz körberohan a gazdaságban, amely a fogyasztás növekedésével így fejlődésnek indulhat. Keynes elméletét tehát az Egyesült Államokra nézvést helyesnek gondolom.

Ugyanakkor azonban, ha például a fenti módszert nálunk alkalmazták volna, akkor nem elsősorban a belső termelés növekszik meg (bár valamennyire az is), hanem az import. Tovább nem ragoznám, itt úgyis tudja mindenki, miről beszélek. És nagyon félek, hogy ezt az egyszerű összefüggést a következő kormány nem tudja, vagy nem akarja tudomásul venni.
süti beállítások módosítása