A benzin egy olyan szűkös erőforrás, melyet a vállalat a termelés során felhasznál, és nem nagyon tudja nélkülözni.
Láthatjuk, hogy a kőolaj (benzin) árának változása egyértelműen az összes termék árát befolyásolja. […] Ha csak a termékek nem tanulnak meg teleportálni a boltok polcára.
Én azt gondolnám, hogy ennek tudatában a benzin árát egy „minimumszinten” kellene tartani, […] még akkor is, ha káros anyagokat bocsájt ki, szennyezi a környezetet, meg nem is szeretjük a szmogot. (Erre egyébként megoldás lehet a magánszemélyek gépjármű használatának korlátozása.)
Értem én, hogy fenntartható fejlődés van, és a benzin meg félelmetes, és lyukat vág az ózonrétegbe, szennyezi a környezetet, de talán valamivel fontosabb szempontnak kéne lenni annak, hogy a benzin megadóztatása nem csak magának az erőforrásnak az árát drágítja meg, hanem ezzel összefüggésben az egész termelés folyamatát, és inflációt gerjeszt, nem gyengén.
A fejlett országoknak ez nem jelent különösebb gondot, a GDP/fő mutatószámuk elég jól áll ahhoz, hogy ilyeneket bevállaljanak, de valószínűleg a magyar KKV szektor (és a többi közepesen fejlett ország vállalatai) nem kifejezetten örül például a jövedéki adónak, főleg annak nem, hogy előszeretettel emelgetik.
Mivel a búza nem tudja learatni magát, és nem tudja magát elvinni a pékhez, onnan meg a boltokba, így ezt a folyamatot autók, kamionok végzik, amik benzinnel mennek.
A kőolaj árát véleményem szerint így is elég sok tényező mozgatja, és ki vagyunk téve a piaci hangulatnak, meg az árfolyam ingadozásának, nem kéne még nekünk is egy jó nagy lapáttal rátenni. Így apró kőolaj áringadozás is jelentősebb árváltozást eredményezhet az erőforrás piacán, és nem a megdrágult hordó miatt, hanem az adónak köszönhetően.
Az adóknak meg van egy olyan furcsa hatása, hogy az emelés inflációt gerjeszt, a csökkentést meg általában lenyeli a piac, vagy eltolja a következő áremelést.