Firka a gazdasági elképzeléseimről

Közgazdaságtan mindenkinek, és nem mindig a mainstream fajtából. Akinek véleménye van, és szeretné, hogy megvitassuk, a "nemzetgazdasag @ gmail . com" címre küldhet levelet. Fontosnak találom, hogy visszataláljunk a társadalomtudományokhoz, mert a közgáz ennek a fának egy ága. Az egyének viselkedése befolyásol mindent.

Osztás

Share |

Friss topikok

  • Sztifler: @Sztifler: egyébként, jó példa most erre a jelenlegi állapot. felpörgetné a gazdaságot, ha gyengül... (2010.06.13. 20:14) Mentsük meg a devizahiteleseket? Vagy a gazdaságot?
  • CICMÓK: Remek összefoglalás. Remélem olyanok is olvassák akik tanulhatnak belőle. Várom a folytatást. (2010.05.16. 10:40) Olajcégek (2)
  • Sztifler: www.portfolio.hu/cikkek.tdp?h=2&k=4&i=133096 (2010.05.14. 10:44) Ments meg minket, "euró"!
  • mig8 (törölt): @NRG8: A benzin árának csökkentése nem okoz feltétlenül pazarlást. Mert hogyan is pazarolhatnál... (2010.05.05. 00:25) Gáz van a benzinpiacon - Vélemény
  • Sztifler: Köszönjük az írást! Nekem nagyon tetszett, és sok dolgot megtudtam belőle. (2010.04.28. 09:54) Olajcégek (1)

Linkblog

Gáz van a benzinpiacon - Vélemény

2010.04.14. 23:09 Sztifler

A benzin egy olyan szűkös erőforrás, melyet a vállalat a termelés során felhasznál, és nem nagyon tudja nélkülözni.

Láthatjuk, hogy a kőolaj (benzin) árának változása egyértelműen az összes termék árát befolyásolja. […] Ha csak a termékek nem tanulnak meg teleportálni a boltok polcára.

Én azt gondolnám, hogy ennek tudatában a benzin árát egy „minimumszinten” kellene tartani, […] még akkor is, ha káros anyagokat bocsájt ki, szennyezi a környezetet, meg nem is szeretjük a szmogot. (Erre egyébként megoldás lehet a magánszemélyek gépjármű használatának korlátozása.)

Értem én, hogy fenntartható fejlődés van, és a benzin meg félelmetes, és lyukat vág az ózonrétegbe, szennyezi a környezetet, de talán valamivel fontosabb szempontnak kéne lenni annak, hogy a benzin megadóztatása nem csak magának az erőforrásnak az árát drágítja meg, hanem ezzel összefüggésben az egész termelés folyamatát, és inflációt gerjeszt, nem gyengén.

A fejlett országoknak ez nem jelent különösebb gondot, a GDP/fő mutatószámuk elég jól áll ahhoz, hogy ilyeneket bevállaljanak, de valószínűleg a magyar KKV szektor (és a többi közepesen fejlett ország vállalatai) nem kifejezetten örül például a jövedéki adónak, főleg annak nem, hogy előszeretettel emelgetik.

Mivel a búza nem tudja learatni magát, és nem tudja magát elvinni a pékhez, onnan meg a boltokba, így ezt a folyamatot autók, kamionok végzik, amik benzinnel mennek.

A kőolaj árát véleményem szerint így is elég sok tényező mozgatja, és ki vagyunk téve a piaci hangulatnak, meg az árfolyam ingadozásának, nem kéne még nekünk is egy jó nagy lapáttal rátenni. Így apró kőolaj áringadozás is jelentősebb árváltozást eredményezhet az erőforrás piacán, és nem a megdrágult hordó miatt, hanem az adónak köszönhetően.

Az adóknak meg van egy olyan furcsa hatása, hogy az emelés inflációt gerjeszt, a csökkentést meg általában lenyeli a piac, vagy eltolja a következő áremelést.

7 komment

Címkék: adó kőolaj benzin jövedéki adó portfolioblogger benzin ár árfolyam változása

A bejegyzés trackback címe:

https://socialeconomy.blog.hu/api/trackback/id/tr961922220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mig8 (törölt) 2010.04.15. 08:21:44

Pár megjegyzés:

- nem a benzin vág lyukat az ózonrétegbe, hanem a CFC, amelyet hajtógáznak használnak/használtak pl dezodorokban.

- A búzát learató gépek - kombájnok - és a kamionok nem benzinnel mennek, hanem dízellel. A dízel ára pedig nem mozog együtt feltétlenül a benzinével.

- Magyarországon a benzin és a dízel árának kb kétharmada nem függ a kőolaj világpiaci árának mozgásától, mert tiszta adó. Egyedül attól függ, hogy hogyan állapítja meg a mindenkori kormányzat ezek mértékét.

Sztifler · http://socialeconomy.blog.hu 2010.04.15. 08:23:38

jogos, ez utóbbira akartam rávilágítani :)

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.04.17. 21:08:48

Magyarország talán az egyetlen ország, ami jövedéki adóval sújtja a benzin lehetséges jövőbeli helyettesítő termékeit, például a hidrogént. Nem gondolom, hogy hagyni kéne lejjebb menni a benzin árát, mivel akkor senki nem fog felkészülni arra, hogy elfogy.

Sztifler · http://socialeconomy.blog.hu 2010.04.17. 21:13:16

@antal.daniel: azt semmiképp nem kéne támogatni, hogy folyamatosan felfelé menjen. ami a legproblémásabb ebbe, hogy jelenleg "elfogadható" a hordonkénti ár, az árfoylam is viszonylag "stabil" [...] de ha ezek megváltoznak, akkor nézhetjük majd, hogy megy fel a benzin ára, az élelmiszereké stb.

mig8 (törölt) 2010.04.18. 22:58:53

@Sztifler:

Akkor okés a cikk :-)

Az viszont megfontolandó, hogy idehaza - szerintem - túl sok mindent akarnak a benzinre rakódó adókból megoldani. Ezért - ismét csak szerintem, bár nincs autóm - ebből a szempontból az üzemanyagok ára túlzott nálunk.

@antal.daniel:

Nem tudom, hogy miért gondolod, hogy nem kellene olcsóbb benzin? Szerintem már minimális üzemanyagár-csökkentéssel - pár 10 forint - is jótékony hatást lehet gyakorolni a gazdaságra. Feltéve persze, ha ezt nem önmagában, hanem egy rendszer részeként tesszük meg.

Csak pár példa, ahol közvetlen gazdaságélénkítő hatást lehetne kifejteni:
- teherfuvarozás (jelenleg van "némi" versenyhátrányunk az únió szomszédos országaival szemben)
- mezőgazdaság (ha olcsóbbá tesszük a termelés költségeit, akkor többen képesek idehaza gazdaságosan termelni)
- autóhoz kötött iparok (az autó fenntartási költségeinek egy jelentős részét teszi ki az üzemanyagár és - bár nálunk az autó inkább státuszszimbólum - sok vállalkozás a magas üzemanyagárak miatt nem fejleszt)

NRG8 2010.04.30. 20:06:57

Az egyre dráguló energia árak korlátozzák a gazdaságot. Azonban a benzin árának a csökkentése véleményem szerint nem megoldás, hiszen ez a pazarlást motiválhatja, nem pedig a hatékonyságot, illetve az alternatívák terjesztését.

A következő évek kulcs kérdése lesz az energiaválság, amint azt a következő elemzés is részletesen kifejti:
energycrash.blogspot.com/2010/03/feasta-tipping-point-report-and-new.html

mig8 (törölt) 2010.05.05. 00:25:17

@NRG8:

A benzin árának csökkentése nem okoz feltétlenül pazarlást.

Mert hogyan is pazarolhatnál? Kétféleképp: vagy üzemanyagfaló autód lesz, vagy még a WC-re is autóval jársz.

Az előbbi esetet kordában lehet tartani, ha a motor fogyasztása alapján adóztatják az autósokat. (Ez a szocialista kormány egyik jó lépése volt.) Esetleg lehet jobban, mint most.

A második eset keményebb dió, de jó forgalomszervezéssel azt is ki lehetne védeni. Dugódíj a Cityben - persze ehhez Budapestet a City-koncepció alapján kellene átalakítani. Jobb tömegközlekedés (árak, menetrend, tisztaság). Ezzel el lehet érni azt, hogy ne érje meg feleslegesen autóba ülni.

De nem csak Budapest létezik! A dugódíjnak volna értelme más nagyobb városokban is. A tömegközlekedést pedig országos szinten kell javítani, azaz a Volánokat is és a vasutat is.